Van de Werkgroep Arbeidsvoorwaarden
Verkeerd verbonden: de telefooncellen van Rijnstraat 8
Vanuit de VDBZ hebben we lang nagedacht om een karikatuur, parodie, persiflage of absurdistisch stuk te maken over de Rijnstraat 8 en de ‘samenwerking’ met Facility Management Haaglanden. Tot enkele weken geleden was dit een serieus plan. De komst van de telefooncellen gooide echter roet in het eten. Zij maken elke poging tot persiflage overbodig en onmogelijk. Deze cellen zijn namelijk de kafkaëske kers op de troosteloze taart die ons gebouw heet.
Alles wat mis is met onze huisvesting wordt vereenzelvigd in deze kolderieke cabines. Enkele problemen: ze zijn ten koste gegaan van al schaarse werkplekken. Ze zijn niet gebruikersvriendelijk noch geluidsdicht. Maar, het grootste probleem: ze zijn duur. Absurd duur. Op navraag blijkt: de cellen kosten – volgens een conservatieve schatting – ruim 120.000 euro per stuk. Honderdtwintigduizend euro. Per stuk. In totaal is er ongeveer 2.8 miljoen euro uitgegeven aan deze cellen. Hiervoor krijgt BZ 22 cellen en een servicecontract voor 20 jaar. Oja, ze zijn niet van BZ vanwege de complexe juridische constructies tussen FMH, BZK, de Rijksvastgoeddienst en onze organisatie.
Het wordt echt tijd dat de absurde constructie met FMH wordt opengebroken en dat er een oplossing voor onze huisvesting komt. We kunnen als overheid geen tonnen voor kleine aanpassingen en telefooncellen blijven betalen. Tijd voor een ernstig gesprek van onze bestuurder met de probleemeigenaar: de Rijksvastgoeddienst en BZK. Het is ook tijd voor een langetermijnperspectief voor de huisvesting van BZ.
On the bright side: we zien dat de bestuurder aan onze kant staat in de strijd voor verbeteringen. We zien ook dat ze zich hier te vuur en te zwaard voor inzetten. Maar het resultaat blijft nu al jaren uit.. Wurgcontracten blijven het argument. Het is niet meer uit te leggen, niet aan de gebruiker, maar ook zeker niet aan de belastingbetaler.
Banken
Eerder deze maand verscheen een bericht in het berichtenverkeer over de nieuwe Europese anti-witwas- en frauderegels en de effecten die deze hebben op onze BZ collega’s. Zoals al meerdere keren aangekaart door de VDBZ bij de bestuurder hebben deze regels veel impact op onze collega’s op de posten. Bankrekeningen die zonder pardoes worden opgezegd, zware administratieve lasten en enorme papierwinkels richting banken. Dit kost de collega’s tijd (en geld).
Vooropgesteld: we waarderen de communicatie en het overzicht vanuit de bestuurder en HDPO. Tegelijkertijd zien we – in tegenstelling tot de bestuurder - hier wel degelijk een rol voor BZ in om te bemiddelen. Het afsluiten van een rekening is een privéaangelegenheid, maar een plaatsing op een post is een werkaangelegenheid en daarbij komen ook verplichtingen voor BZ als goede werkgever. Zoals aangegeven door de voorzitter van de VDBZ in zijn column: bij te veel administratieve problemen van collega’s trekken de bestuurder en HDPO hun handen er onterecht vanaf. We gaan hierover in gesprek met de bestuurder.